Нотатки перекладача: що воно таке, та вата (фр.laine de roche), я не знаю, тому дивіться і вирішуйте. За змістом це – субстрат для гідропоніки. Хто може підказати, як це називається нашою мовою, буду дуже вдячна:
http://www.biofloral.com/fr/Laine-de-ro ... roche.aspx Цей продукт продається як субстрат.
Вирощування у мінеральній ваті
Надруковано: 2 грудня 2008 р. Автор: Steph Оновлено: 2 грудня 2008 р. | Кількість переглядів: 2283
Як і у випадку інших субстратів, вату треба підготувати, тому що вона містить фабричні домішки, які не слід залишати, до того ж ці домішки містять вапняк.
Для цього вату кладуть у пластиковий таз (бажано вдягнути захисну респіраторну маску) та заливають водою з-під крану. У суміш кладуть якоїсь кислоти (азотної, лимонної, хлорної, уксусної) доти, доки рівень pH всієї суміші не досягне приблизно 5,5. Починаючи з цього моменту процес затягується. Треба, щоб вата мокла принаймні 2-3 дні до поного виведення вапняку, треба також слідити за тим, щоб рівень pH води не занадто швидко підвищувався (якщо таке відбувається, додайте ще кислоти).
Здогадуюсь, що є хитруни, які думають "якщо зменшити pH ще більше, справа піде швидше… ". Насправді цього не можна робити : нижче за pH = 5.6 вата пошкоджується, а її термін придатності зменшується.
Через 2-3 дні pH не піднімається вище за 6 – 6,5 ? Значить готово !
Воду з тазу вилити, потім ретельно промити під струмом водопровідної, дощової або осмосової води (це може бути корисним для пересадки Phrag. besseae або Disa). Коли рівень провідності (EC) суміші буде дорівнювати рівню провідності води, якою промивається, готово, вату можна використовувати, тепер вона інертна.
• Посадка
Проводиться у вологу вату.
Коріння рослини треба спочатку очистити від будь-яких залишків минулого субстрату, якщо субстрат був органічним, це дуже важливо. Якщо це необхідно, у деяких видів, що мають розвининене коріння на кшталт Cochleanthes/Pabstia, не вагаючись відрізаємо корінці, які приросли до моху або кори, аби вони не потрапили до нового субстрату. Дійсно, у ваті висока вологість може призвести до гниття органічних матеріалів, згубивши рослину.
З іншого боку, для пересадки не треба чекати, доки рослина дасть нове коріння. Вона живитиметься старим корінням підчас всього періоду адаптації, протягом якого субстрату треба давати трохи просохнути між двома поливами (але не повністю). Коли з’являються нов. Ікорінці, вони вже пристосовані, а тому можна починати поливати стільки, скільки хочете.
• Догляд
Саме тут все ускладнюється. Оскільки субстрат інертний, знадобиться справжня програма внесення добрив, добавок (вітамінів та амінокислот), щоб компенсувати нестачу біохімічних реакцій грунту. Вочевидь, це причина, хоча й не єдина, з якої епіфіти майже безпроблемні у вирощуванні, в той час, як деякі грунтові види не можуть живитися більш-менш довгий час.
Оскільки рослини будуть отримувати живлення постійно (так само і в напів гідропонній культурі), полив буде проводитися весь час поживним розчином. Просто водою поливають тільки, якщо було внесено забагато добрива (або ж якщо немає часу приготувати розчин, це не дуже страшно).
Горщик добре поливають, чекають, доки вода вилл’ться з дренажних дірок, таким чином видаляються відходи попередніх поливів. У таких умовах рівень провідності та pH наближаються до рівня поживного розчину, і все відбувається на рівні складу грунту, так начибто ми пересадили рослину поновій. Перший цикл живлення, який я розробив, такий :
Полив 1 добриво + Supervit
Полив 2 rhizotonic + Supervit
Полив 3 добриво + Supervit
Полив 4 добриво + Superthrive
attention, le superthrive n'est plus autorisé à partir de 2008
НП: щоб зрозуміти, що воно таке rhizotonic (стимулятор росту коріння) , дивимося:
http://agro-logic.ru/shop/fertilizer/296
Supervit:
http://rastok.net/index.php/hesirastok/hesisupervit
Superthrive:
http://www.bonsaisale.ru/e-store/access ... NT_ID=3942
Доза добрива залежить від самих рослин, я використовую в середньому 0.7 ms/cm² органічного добрива типу 3,5/2/6 у воді, вже збагаченій нітратом кальцію. Мій рівень pH поливу - 6. Supervit, 5 крапель на 15 літрів, те ж саме для Superthrive, немає приводу кричати про допінг рослин!
• Нестача елементів
В мене вона спостерігалася тільки на деяких пафах секції Coryopedilum, Paphiopedilum та Parvisepalum (меншою мірою), а також на Habenaria. У цього явища може бути дві прични: відсутність біохімічних реакцій у грунті та зависока кислотність біля коріння. Ця кислотність пошкоджує вату, яка в свою чергу виділяє кальцій (та й, можливо, алюміній у значних дозах, але це слід було б перевірити спеціальним аналізом листя). РH підвищується та блокує засвоєння інших олігоелементів, таких як марганець та цинк. Одну нестачу можна на сьогодні виправити внесенням добавок Mn та Zn відносно до заліза (Fe), та підвищуючи час від часу pH розчину.
• Радості
Коли всі вище згадані проблеми подолані, очікуєш на винагороду, чи не так?
Не хвилюємося, винагорода буде!
• По-перше, це найзручніший субстрат для вирощування рослин, які вважаються капризними Серед інших можна назвати: Acacallis, Pabstia, Cymbidiella, Esmeralda всі вони добре ростить за таких умов.
• Термін використання вати -3 роки мінімум, 5 максимум. Таким чином немає потреби пересаджувати рослини, якщо тільки вони не розрослися.
• Полив здійснюється набагато рідше, ніж при вирощуванні у корі, значно менше клопоту підчас від’їзду у відпустку. З іншого боку, зменшується ризик заливання рослини завдяки повітрю, що залишається у горщику.
• Оскільки оорхідеє весь час живляться та поливаються, їх зростання стає більш однорідним, вони набирають гарно масу (за винятком хворих рослин).
Додано 28-03-2008
З огляду на успіхи на поразки квіткарів, треба підкреслити деякі моменти, про які слід пам’ятати кожному, хто хоче цим займатися.
Фізичні властивості рослинницької мінеральної вати такі:
- зберігання великої кількості водних розчинів
- відсутність селективного всмоктування мінеральних солей та олігоелементів.
З цього випливає два види ризиків у її використанні:
• Потенціально висока кислотність середовища, якщо використовуються кислотне добриво, а поливи рідки з приводу того, що субстрат ще вологий: існує ризик перенасичення солями та олігоелементами, вата сама по собі може почати розкладатися та виділяти кальцій. Порушується хімічний баланс, якщо не пересадити рослини , скорегувавши внесення добрив, вони зазнають низку проблем. АЛЕ: час від часу корисно вносити кислотне добриво для підтримання бактеріальної мікрофлори у горщику; тієї мікрофлори, яка «перетравить» мертве коріння, не залишивши його грибам або бактеріям-паразитам.
• Зависока концентрація, якщо давати субстрату пересихати… вода випаровується, концентрація збільшується, цьому ніяк не заподієш, проста математика. Про це слід пам’ятати, встановлюючи власну частоту поливів.
Таким чином не слді поливати розчином нормальної концентрації, як це робиться при вирощуванні в інших середовищах, та навіть в напів-гідрапоніці. Насправді вата не вбирає в себе мінеральні солі та повністю їх віддає корінню. Вона складує тільки водні розчини, якими її поливають, це означає, що концентрація біля коріння точно підвищиться, якщо вода випарується, до того ж солі залишаються значно довше у доступній для поглинання формі, ніж в корі.
Таким чином, прийом полягає в тому, щоб враховувати концентрацію в горщику на дату наступного поливу, Д+10, наприклад в моєму випадку. Можна розрахувати розчин з дозою, середня концентрація якої досягає між двома поливами рівня, необхідного конкретній рослині. На практиці, такий розрахунок задовгий та частіш за все даремний. Практичним шляхом я встановив «оптимальну» дозу для рослини, ділю її на кількість «трьох днів», що розділяють поливи. 10 днів, це майже 3*3дні, моя доза добрив ділиться тому на 3.
Звичайно, якщо квіткар хоче поливати кожні 3 або 4 дні, наприклад влітку, він обирає дозу близьку для дози, що використовується при вирощування в корі, але треба, щоб він поливав чистою водою, якщо має намір поїхати кудись, інакше по поверненню його чекатимуть погані новини щодо коріння грунтових ролсин.
Щодо програми добрив, вона також значно спростилася.
Полив 1 ДОбриво + Supervit
Полив 2 Осмосова вода + Rhizotonic
Я зробив висновок, що задля отримання всіх переваг вирощування в мінеральній ваті, тобто поливати кожні 10 днів, ні про що пе піклуючись в інші дні, краще обирати сумін вода/добриво слабої концентрації, за винятком деяких випадків, та без наступного впливу на pH.